gift icon Gratis levering met een Biostime® abonnement

Zwangerschap en een veganistische levensstijl

Red Tag

zwanger en vegan

Zwangerschap en een veganistische levensstijl

Gefeliciteerd, je bent zwanger! In de komende maanden zit jouw kindje veilig in jouw buik. Je voedt hem of haar van binnenuit. De kleine neemt alles wat jij eet of drinkt tot zich. Waar moet je op letten wanneer je vegetarisch eet? 

Vegetarisch en zwangerschap

Alleen vegetarisch eten als je zwanger bent kan volgens het Voedingscentrum prima. Wanneer je vegetarisch eet tijdens je zwangerschap, bespreek dit dan altijd met een deskundige. Je moet er op letten dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Voedingsstoffen zoals..

Je bent zwanger! De komende maanden zit jouw kindje veilig in jouw buik en voedt je hem of haar van binnenuit. Wat jij eet en drinkt, neemt de kleine ook tot zich. Wat nou als je vegetarisch eet? Is dat eigenlijk wel veilig voor je baby en waar moet je op letten?

Vega eten als je zwanger bent
Alleen vegetarisch eten kan prima als je zwanger bent, dat meldt het Voedingscentrum. Je moet er wel opletten dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Zoals...

IJzer
Tijdens je zwangerschap heb je meer ijzer nodig. Ijzer uit plantaardige producten wordt minder goed opgenomen dan ijzer uit vlees en vis.


Vitamine B1 en B12
Als geen vlees of vis eet is het belangrijk om goed op je vitamine B12 inname te letten. Vul eventueel aan met een supplement.

Eiwitten
Zwangere vrouwen hebben meer proteïnen (eiwitten) nodig. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor om de placenta gezond te houden. Maar het is ook nodig voor de cel- en botopbouw van je ongeboren kindje. In vlees, vis, eieren en zuivelproducten zit dierlijk eiwit. Als je deze producten niet gebruikt, zal je voldoende plantaardige eiwitten aan je dieet moeten toevoegen. Deze zitten in peulvruchten. Linzen, kikkererwten en bonen zijn gezond en veelzijdig. Denk eens aan linzensoep, of geroosterde kikkererwten.

Voordelen
Vegetarisch eten heeft ook voordelen tijdens de zwangerschap. Een vegetarisch dieet kan het risico op overmatig gewichtstoenamen in het eerste trimester van de moeder verlagen. En het risico op zwangerschapsdiabetes wordt minder.

Laat je goed informeren
Als je veganist bent, laat je dan goed informeren om er ervoor te zorgen dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit is dat je zelf goed voelt maar ook om je kindje een zo goed mogelijke start te geven. Raadpleeg hiervoor een deskundige.

Belangrijke informatie

Borstvoeding is voor zuigelingen de beste voeding.

Raadpleeg altijd je consultatiebureau of arts voor je overgaat op (gedeeltelijke) flesvoeding.

IK HEB HET BEGREPEN